Manuele De Conti

corpopresentazione

Manuele De Conti earned his Ph.D. in Pedagogical, Educational, and Instructional Sciences after graduating in Philosophy. He has been researching on debate since 2004 and he is president of the Società Nazionale Debate Italia. He also collaborates with the Laboratory of Education’s Epistemology EURESIS at the University of Ferrara and with the University of Modena and Reggio Emilia.

Selected Publications

Monographs

2019 - L’etica del Debate. Pearson Italia, Milano-Torino. ISBN 9788891915078. Coautore Joseph Zompetti

2017 - Debate. Pratica, teoria e pedagogia. Pearson Italia, Milano-Torino. ISBN 9788891907721. Coautore Matteo Giangrande

2016 - Teorie della conoscenza pedagogica, Volta la carta, Ferrara. ISBN 978-88-99302-06-01

2016 - Paradigmi dell’educazione, Volta la carta, Ferrara. ISBN 978-88- 99302047

2015 - Dibattito regolamentato. Manuale per docenti e studenti, principianti e oratori, Giunti Editori, Napoli. ISBN 978-88-6866-144-1

2013 - Come difendersi dalle pseudoscienze. Le fallacie argomentative del discorso pseudoscientifico, Limina Mentis, Villasanta (MB). ISBN 978-88-98496-18-1        

 

Papers in national and international journals

2018 - L’adozione del Debate nella didattica universitaria, «Form@re - Open Journal per la formazione in rete». N. 19, pp. 354-366. ISSN 1825- 7321

2018 - Teoría del conocimiento pedagógico, «Pedagogía y Saberes». N.49, pp. 177-188. ISSN 0121-2494

2018 - Orientamenti e fragilità dei paradigmi di ricerca per l’indagine interculturale, «Orientamenti pedagogici», Vol. 65, n. 1, pp. 35-46. ISSN 0030-5391

2014 - The Impact of Competitive Debate on Managing the Conflict Communication Strategies of Italian Students,                «Argumentation and Advocacy», Vol. 51, n. 2, pp. 123-131. ISSN 1051-1431

2014 - L’influenza della pratica del dibattito regolamentato sull’abilità d’individuare le fallacie argomentative, «Formazione &  insegnamento. European Journal of Research on Education and Teaching», Vol. 12, n.4, pp. 397-409. ISSN 2279-7505

 2014 - Tailoring the Debate Format to Specific Educational Goals, «National Journal of Speech & Debate», Vol. 2, n. 2, pp. 7-19 http://theforensicsfiles.com/national-journal-of-speech-amp-debate.htm

2014 - Il dibattito regolamentato come strumento educativo, «Orientamenti pedagogici», Vol. 61, n. 1, pp. 35-52. ISSN 0030-  5391

2013 - Il dibattito regolamentato come metodo per acquisire competenze di gestione dei conflitti nella scuola, «Formazione       & insegnamento. European Journal of Research on Education and Teaching», Vol. 11, n. 3, pp. 145-152. ISSN 2279-7505

2013 - Dibattere a scuola: scegliere il proprio percorso educativo, «Studi sulla formazione», Vol. XVI, n. 1, pp. 111-120.  ISSN  2036-6981

2013 - Debate, Education, and Polarization: Why Polarization is not a Debate Side Effect, «Cogency», Vol. 5, n. 1, pp. 35-59. ISSN 0718-8285

2013 - Dibattito regolamentato e sua influenza sugli atteggiamenti dei partecipanti, «Psicologia dell’Educazione», Vol. 7, n. 3, pp. 77-95. ISSN 1971-3711

2012 - Agire in conflitto. Teorie e strategie per una gestione consapevole del conflitto, «Sviluppo e Organizzazione», n. 248, pp. 44-49. ISSN 0391-7045

2012 - Stili e strategie, «Dm&C Direct Marketing, Marketing e Comunicazione d’Impresa», n. 2, pp. 32-33.

2012 - Agire in conflitto. Un modello per la gestione consapevole del conflitto, «Dm&C Direct Marketing, Marketing e comunicazione d’Impresa», n. 1, pp. 28-29.

2011 - La gestione comunicativa del conflitto interpersonale: stili e strategie, «Rivista Italiana di Conflittologia», n. 14, pp. 33-56. ISSN 1971-1921 2011Petitio Principii, «Query», Vol. 2, n. 8, pp. 56-57. ISSN 2038-1557

2011 - L’appello all’ignoranza e la fallacia ad ignorantiam, «Query», Vol. 2, n. 7, pp. 74-75. ISSN 2038-1557

 

Chapters or contributions in collective books

2020 - Il gioco tra pedagogia, filosofia e psicologia in Bonafin Angela (a cura di) Giocando s’impara. Per una pedagogia del gioco (pp. 235-250). Ferrara: Volta la Carta. ISBN 9788899302269

2018 - Saper comunicare e saper parlare in pubblico: due distinte competenze. Scritto con Nadia Angela Cattaneo in Concetta Tino e Daniela Frison (a cura di) Employability skills (pp. 46-58). Pearson Academy: Milano-Torino. ISBN 9788891907622

2018 - Il paradigma critico-pedagogico e sue metodologie di ricerca. In Manuele De Conti (a cura di) Principi e metodologie della ricerca qualitativa in pedagogía (pp. 125-142). Ferrara: Volta la Carta. ISBN. 978- 88-99302-18-4

2017 - La competencia epistémica como guía para gestionar conflictos culturales, ideológicos y paradigmáticos. In Teresa González Pérez (Ed.) Identidades Culturales Y Educación. Miradas Transnacionales. Valencia-España: Editorial Tirant lo Blanch. ISBN 978- 84-17069-43-8

2017 - Affinità, rapporti e fragilità dell’alleanza tra educazione e democrazia. In G. Ganino (a cura di), Processi formativi di costruzione della democrazia. Esperienze nel mondo globale (pp. 53 - 70). Ferrara: Volta la carta. ISBN 978-88-99302-12-2

2017 - Paradigmi di ricerca e indagine Interculturale. Proposte, limiti e problemi. In G. Poletti (a cura di), Il patrimonio dell’Intercultura tra metodo e strumenti. Il dialogo tra Globale e Locale (pp. 155-168). Ferrara: Volta la carta. ISBN 978-88-99302078

2014 - How to Deal With Attitude Strength in Debating Situations. A Survey on Forewarning, Argument Strength, Repetition, and Source Credibility as Mediators of Uncertainty. In S. Cantarini, A. Werner and E. Leiss (eds.), Certainty-uncertainty – and the attitudinal space in between, John Benjamins Publishing Company, Amsterdam, pp. 97-120. ISBN 978-90-272-6914-1

2013 - Fallacies Selection Criteria for Effective Debate Training. In Sellami A. L. (Ed.), Argumentation, Rhetoric, Debate and Pedagogy: Proceedings of the 2013 4th International Conference on Argumentation, Rhetoric, Debate, and Pedagogy, (pp. 199-214), Doha 11-13 January 2013. ISBN 978-99921-95-34-5

2013 - Debate as an Educational Tool: Is Polarization a Debate Side-effect? In Gabrijela Kišiček e Igor Ž. Žagar (eds.), What Do We Know About the World? Rhetorical and Argumentative Perspectives, Digital Library Dissertationes, Ljubljana, pp. 275 – 300, ISBN 978-961-270-170-3. Anche in Windsor Studies in Argumentation, n. 1, U.S.A., pp. 177-193, ISBN 9780920233702.

 

 

 

 

Specialization and Interests

His thematic areas of research and teaching are ethics for engineering, and debate both as a teaching methodology and the acquisition of soft skills.